Home > Projecten > VVVeren >

VVVeren

Vrienden van de Vlaamse Veren

De proefvaarten met de Waterbus te Antwerpen tussen Hemiksem, Hoboken en Antwerpen (vlotbrug Steenplein) lopen als een trein. Zie ook onze rubriek 'Actualiteit'.

Wegens het grote succes zijn alle plaatsen op de Waterbus tijdens The Tall Ships Races reeds volzet! Het is dus niet meer mogelijk online een ticket te reserveren. Het Havenbedrijf zal ten gepaste tijde communiceren over de effectieve invoering van de Waterbus als duurzaam vervoersmiddel in 2017 via de Port of Antwerp website, nieuwsbrief en social media kanalen. Ook de website www.kvns.be/vvveren/ houd u op de hoogte !

 

8e editie van de gids 'Overzetveren in de Benelux' is uitgekomen in februari 2016

 
Lees er meer over en ook hoe hem te bestellen in de rubriek 'Actualiteit'

 

15 jaar Vrienden van de Vlaamse Veren !

Allen welkom

Terugblik op de Veertoer 2015 met Ingrid Veerman ter gelegenheid van ons 15-jarig bestaan. Foto's van Jan Cuypers, video van 'Invisible events' en natuurlijk een optredentje van onze Troubadour !
Prik deze datum al vast: zaterdag 14 november omstreeks 20 u in Den Hopsack,

Grote Pieter Potstraat 24, 2000 Antwerpen.

Zangeres Ingrid Veerman ging voor ons de Veertoer op van 2 tot 12 juli 2015

Verslag Terugblik Veertoer 2015 in Den Hopsack op 14 november (door Walter Resseler)

 

De sfeer was goed, veel belangstellenden, gesprekken in de zaal achteraf.

 

Een geslaagde avond.

 

Dank aan alle medewerkers !

 

Eén van de jongste deelnemers bezorgde ons een gedicht, ter plekke geschreven tijdens het gebeuren:

 

Schipper, mag ik ?

 

dit heen-en-weergaan wordt

hier waar het water weg is

een stilstaan bij de golven

we dobberen op wolken

 

ik zoek geen vaart in oververen

ze hoeft ook niet gevonden

 

_ ello cuypers

 

 

 

Vrienden van de Vlaamse Veren is een werkgroep van de Koninklijke Vereniging voor Natuur- en Stedenschoon v.z.w.

Veren maken deel uit van het landschap. Zij verzorgen de oeververbinding over grote en kleine waterwegen en laten de natuurliefhebber te voet of per fiets op een eenvoudige, rustige wijze het landschap tussen de diverse veerponten verkennen.

Wilt u ons contacteren ? Vragen of opmerkingen over de informatie over veerdiensten op deze website ?

vvveren@hotmail.com . U wordt geholpen door vrijwilligers, wij zijn geen overheidsdienst, maar streven naar een zo volledig mogelijke informatie over alle veren in ons land.

 

 

Vrienden van de Vlaamse Veren hebben nu ook een facebookpagina.

 

Ben je ook op Facebook ? Neem eens een kijkje door hieronder te klikken:

 

 vrienden vlaamse veren  en vind onze pagina leuk !

 

Innen veergeld voorlopig van de baan:

 

Ir. Leo Clinckers beantwoorde ons schrijven waarin we onze bezorgdheid geuit hebben over het mogelijke innen van veergeld. Het is inderdaad zo dat de Raad van Bestuur van Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) de financiering van de veerdiensten onderzoekt. (Ir. Leo Clinckers is gedelegeerd bestuurder van W&Z). Enkele citaten uit het antwoord: “De benadering die thans voorgelegd wordt, is er één waarbij W&Z zoekt naar cofinanciering zodat voor de gebruikers de toestand ongewijzigd blijft. W&Z heeft het overleg met de betrokken gemeenten en provincies hierover opgestart.” Met andere woorden: geen veergeld voor de gebruikers van de veren, wel een vraag aan andere overheden om deel te nemen in de kosten (VVVeren).

Nog een citaat uit de brief: “De functie van de veren is in de loop der decennia geëvolueerd van een louter utilitaire functie naar een functie waarin recreatie en toerisme een steeds belangrijkere plaats innemen. Het belang hiervan varieert van plaats tot plaats. Het is hierbij steeds de bedoeling geweest in de verdere besluitvorming rekening te houden met de verschillende gebruikersgroepen van de veerdiensten.”

De heer Clinckers vermeldt verder dat de kosten voor zijn organisatie W&Z aanzienlijk zijn: 2,9 miljoen euro in 2012 voor de betaling van de uitbaters (veermannen). Daar komen o.m. de kosten voor de infrastructuur bij. Terecht verwijst hij naar de bijzondere inspanningen van de afgelopen jaren voor de modernisering van de infrastructuur om de kwaliteit en het comfort te verhogen. Wij kunnen bevestigen dat W&Z fier mag zijn op de nieuwe vlotsteigers.

    Voor meer details verwijzen we naar de rubriek 'Verennieuws' op deze website

En dit was ons standpunt bij de aanvang van de publieke discussie over veergeld:

Veergeld ? Geen goed idee !

Waterwegen en Zeekanaal NV onderzoekt de mogelijkheid van veergeld te innen.

Als Vrienden van de Vlaamse Veren vinden we dit geen goed idee.

Op 10 januari 2013 stuurden we een brief aan gedelegeerd bestuurder Leo Clinckers met deze argumentatie:

We willen verwijzen naar het Koninklijk Besluit van 21 november 1975 dat de verplichting om veergelden te betalen afschafte met ingang van 1 januari 1976.

Voor zo ver ons bekend is dit K.B. nog steeds van kracht.

 

We willen ook herinneren aan de argumentatie die destijds bij het tot stand komen van dat K.B. aangehaald werd: “Overwegende dat het een anachronisme is, in deze tijd veergelden te eisen voor het gebruik van een openbaar veer waar normaal zou moeten kunnen beschikt worden over een vaste en kosteloze oeververbinding.”

Dit gaat nog steeds op !

 

We vermoeden dat de inning van veergelden op de veerboten gaat leiden tot ongemak voor de gebruikers, dat het onnodig tijdverlies met zich gaat brengen en dat de veiligheid in het gedrang komt als de veerman zich niet enkel met zijn boot en met het in- en uitstappen van passagiers moet bezig houden, maar bovendien ook nog ticketten zal moeten uitreiken en gelden innen. We denken dat deze kosten niet zullen opwegen tegen de geringe opbrengst van het veergeld.

 

Het is ons bekend dat in Nederland nog vaak veergeld geïnd wordt, maar daar wil men juist afstappen van dit systeem, daar het veergeld toch nooit alle kosten kan dekken.

 

 

Intussen werpt Waterwegen en Zeekanaal in de pers op dat iedere overzet 4 à 5 euro zou kosten.

Dit is geen goede redenering: een volle boot overbrengen kost evenveel als een halfvolle boot. Mensen afschrikken door veergeld te innen levert dus niets op.

Het toerisme rond veren levert echt wel geld op: bedenk maar hoe veel mensen uitgeven in de Horeca bij een uitstap.

 

Ook de verplaatsingen met de auto kosten de belastingsbetaler geld: volgens een recente studie 950 euro jaarlijks per inwoner van ons land.

 

Hieronder enkele links naar video's en artikels waaruit blijkt dat we heel wat medestanders hebben tegen het veergeld in de vorm van verantwoordelijken voor het toerisme en plaatselijke politici:

 

http://www.gva.be/regio-antwerpen-zuid/boom/weldra-betalen-voor-veerdiensten-2.aspx

http://www.tvoost.be/nl/2013-02-15/pendelaars-willen-niet-betalen-voor-veerdienst/#.USD1w_JbV8E

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130213_00468680

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF20130214_00469880

 

en niet in het minst: onze reactie in de pers:

 

http://www.gva.be/regio-antwerpen-zuid/boom/vrienden-vlaamse-veren-geen-betalende-veerdienst.aspx

September 2010 bestaan we 10 jaar

We vierden dit op 11 september 2010 - kijk in de rubriek 'evenementen' voor het verslag en reacties.

 

 

Huidige Activiteiten

Contact

Wilt u meer weten over KVNS? Bel, mail of fax ons.

Meer weten?

Meer weten over het werkterrein van KVNS? Bestel ons magazine.