De eerste elektrische veerboot op de Schelde in Antwerpen is nu ook officieel gedoopt. Op 25 oktober organiseerde VLOOT, onderdeel van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), een traditionele ceremonie om het schip behouden vaart te wensen. Vlak voor de ceremonie bracht ook Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters een bezoek aan de nieuwe veerboot en gaf ze meer details over de beloofde uitbreiding van de veerdienst op de Schelde: “Tijdens de begrotingsonderhandelingen hebben we een extra budget van 1,8 miljoen euro kunnen voorzien voor het inzetten van een tweede veer. De reizigers zullen vanaf begin volgend jaar dus terug gebruik kunnen maken van het tweede veer en om de 15 minuten de overzet kunnen maken tijdens de piekmomenten. Daarnaast breiden we ook de bedieningstijden uit.”
(Bron: bericht van MDK)

Dat is goed nieuws. Antwerpenaren moeten wel nog even geduld hebben. Het blijkt allemaal niet zo eenvoudig omdat onder andere de arbeidsmarkt voor kapiteins en matrozen met de juiste vaarbrevetten bijzonder krap is. Mochten er lezers zijn die zich geroepen voelen: aarzel niet !

De coördinator van Vrienden van de Vlaamse Veren woonde de plechtigheid bij en overhandigde een bundel ‘Pontjespoëzie’ aan de doopmeter Nathalie Balcaen Administrateur-Generaal van MDK.

‘Op Stroom’, een kwinkslag naar de rivier en een link naar de elektrische aandrijving, vaart tussen Linkeroever en het Steenplein. Met een lengte van 30 meter, een breedte van 9,5 meter, een diepgang van 3,25 meter en een snelheid van 18 kilometer per uur, is het uitzicht van dit vaartuig vrij gelijkaardig aan dat van zusterschip ‘Marnix van Sint Aldegonde’ dat al sinds 20 mei 2021 in Antwerpen opereert. ‘Op Stroom’ kan 150 passagiers en 75 fietsen overzetten. 

Beide recent in dienst genomen veerboten voor de Schelde te Antwerpen werden gebouwd in Estland door ‘Baltic Workboats’. De elektrische voortstuwing met opslagbatterijen van de ‘Op Stroom’ is gebaseerd op de elektrische veerboot ‘Raveel ontmoet Ensor’ die ondertussen al enkele jaren succesvol opereert in Oostende. Het nieuwe schip krijgt stroom via het plugsysteem, een soort “stopcontact”. Bij onvoldoende stroom, zoals bijvoorbeeld bij een grote elektriciteitspanne, kan de veerboot nog drie uren blijven varen op batterijen. Zonnepanelen leveren de basisenergie voor de navigatieapparatuur en airco.

Deze nieuwe veerboot ‘Op Stroom’ is wel al in de vaart sedert 9 december 2022 en vervoerde al meer dan 506.000 passagiers waaronder 180.000 fietsers. En verlate doopplechtigheid dus.

Vrienden van de Vlaamse Veren wensen ‘Op Stroom’ en zijn bemanning een goede vaart toe.