Als alles volgens plan verloopt zal er eind 2020 een nieuw veerschip varen op de Schelde.

De bouw van de nieuwe ‘Marnix van Sint-Aldegonde’ werd reeds in november 2018 in de pers aangekondigd. Het schip wordt gebouwd in Estland en is daar in juni te water gelaten.

Het nieuwe schip werd aanbesteed voor een bedrag van 4,4 miljoen euro lezen we in Gazet van Antwerpen. “Met 30 meter lengte en 9,5 meter breedte zal er plaats zijn voor tweehonderd passagiers en 75 fietsen. De rompvorm is in tegenstelling tot de andere veren op de Schelde van het type catamaran. Dit zorgt ervoor dat het vaartuig stabiel en tegelijk zeer wendbaar is”, klinkt het nog. Het nieuwe schip zou fors minder brandstof verbruiken en zal zonnepanelen aan boord hebben.

Dit wordt de tweede ‘Marnix van Sint-Aldegonde’ op de Schelde. Tot een decennium geleden was de vorige in het geel geschilderde veerboot nog regelmatig in actie op de Schelde. Hij werd vaak ingezet tussen Hoboken en Kruibeke of ook wel op het Kallebeekveer Hemiksem – Bazel. Tussentijds lag hij als reserveschip aangemeerd aan het ponton tegenover het Steen.

Intussen vervuld de ‘Simon Stevin’ die rol van reserveschip, ook voor het Sint-Annaveer dat nu meestal door de ‘Schelde’ bevaren wordt. De nieuwe ‘Marnix van Sint-Aldegonde’ is dan ook bedoeld als opvolger voor de ‘Simon Stevin’. Dit laatste schip heeft een lange geschiedenis achter de rug die begint in 1931. We ontrafelden deze geschiedenis een aantal jaar geleden. We zullen te zijner tijd het artikel van toen hernemen op pagina ‘Geschiedenis’ van deze website.

Archiefbeeld van de oude Marnix van Sint-Aldegonde 18 12 2005 te Hoboken

Simon Stevin ter hoogte van Hemiksem op 20 4 2019