De Waterbus Antwerpen lijkt het slachtoffer te worden van haar eigen succes.

In de tweede helft van augustus ontvingen we het volgende bericht vanwege de nieuwssite ‘Antwerpen lokaal’.

“Vanaf donderdag 1 september 2022 zullen fietsen niet meer worden toegelaten op DeWaterbus tijdens de spitsuren. Tijdens deze spitsuren wil men voortaan voorrang geven aan de passagiers in plaats van fietsen om zo de maximumcapaciteit aan personen te kunnen vervoeren.

Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om vanaf het Steenplein richting Lillo een fiets mee te nemen voor de afvaarten om 4:30, 4:45 en 5:00 uur. 12:30, 12:45 en 13:00 zijn eveneens voorbehouden voor passagiers zonder hun draagezel. In de richting Hemiksem zijn de drukke momenten bijvoorbeeld aan Kallo Sluis om 14:07, 14:22, 16:22, 22:07, 22:22.

Pendelaars van de late shift in de haven, die om 22:00 stoppen en massaal gebruik maken om per fiets en DeWaterbus te pendelen, voelen zich nu zwaar getroffen door deze nieuwe regeling. De uitgewerkte regeling is meer dan duidelijk afgestemd op de shiften van deze werknemers. “Wij maakten DeWaterbus mee groot, en vallen nu uit de boot” reageren zij onthutst bij Katoen Natie – die een halte hebben aan de Ketenislaan, vlak achter hun gebouwen. “Veel collega’s hebben een abonnement betaald en geïnvesteerd in goede fietsen, het lijkt wel een heksenjacht om nu net deze havenarbeiders van de schepen te krijgen!”.

Het rommelt al een tijdje tussen Katoen Natie en DeWaterbus, men zoekt dringend een oplossing voor de drukte tijdens deze piekuren.

DeWaterbus licht toe: “We proberen al een hele tijd een oplossing te vinden voor de ‘overbevolking’ aan boord van onze schepen op bepaalde uren (dus de shiften van Katoennatie). We krijgen al hun werknemers niet meer vervoerd en andere passagiers en onze bemanning zijn hiervan het slachtoffer. Wij hebben al schepen verplaatst hiervoor en raden ook iedereen aan om met de step of plooifiets te komen omdat deze minder plaats innemen. We hebben ook al verschillende keren aan Katoennatie gevraagd om een oplossing voor de massa fietsen te voorzien (deelfietsen bijvoorbeeld) . Vermits er geen ‘verbetering’ kwam, zijn we genoodzaakt om deze regeling nu toe te passen.”

Diezelfde dag kwam er reeds een update;

Een woordvoerder van MDK “Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust – verantwoordelijk voor personenvervoer op het water-, heeft aan exploitant Aqualiner gevraagd deze maatregel in te trekken. MDK gaat in overleg met de exploitant op de problematiek te bekijken.”

Op 25 8 2022 plaatste Vrienden van de Vlaamse Veren dit bericht op Facebook: 

Gisterenavond hebben we deze reactie verstuurd aan MDK en aan Havenschepen Annik De Ridder:

Beste mevrouw De Ridder, beste mevrouw Vanhoucke,

Ook Vrienden van de Vlaamse Veren waren bezorgd over de maatregel van De Waterbus om een verbod in te stellen op het meenemen van fietsen tijdens de spits.

We juichen toe dat deze beslissing is teruggedraaid dank zij de gepaste reactie van MDK en van u mevrouw de schepen.

Veerkrachtige groeten,

Walter Resseler

Coördinator Vrienden van de Vlaamse Veren

We hopen dat er wordt nagedacht over een gepaste oplossing om alle passagiers, ook met fiets, te bedienen in de toekomst. De Waterbus mag niet het slachtoffer worden van haar eigen succes.

Intussen zijn er nog steeds grote zorgen bij Blue Amigo die de Waterbus laat varen.

Door personeelsgebrek vallen sinds de tweede helft van juli dagelijks een aantal vaarten uit.

Zie onze berichtgeving hierover van 27 juli 2022. Tot onze spijt stellen we vast dat dit einde september 2022 nog steeds het geval is.